söndag 6 december 2009

Då har man kollat omgivningen då!

Om jag kunde begripa mej på det här med människor alltså!
Jo,min människa skulle ta sej upp på min rygg efter att hon gnällt om att det inte gick att rida ut på en så lortig häst. Men låt bli då tänkte jag!Icke heller .. hyresvärdarna skulle förmodligen garva sej harmynta och påstå att hon inte vågade. Jag blev gnuggade på några ställen i ansiktet .. lite på ryggen och en del under magen.
Sen hade människan nån teori om att lägga på mej ett halstäcke för att skiten inte skulle synas .. som tur var stoppade hyresvärden henne från det .. Hade ju sett bra mycket värre ut kan jag lova!

När alla saker äntligen var på plats började helt plötsligt parodi nr 2 .. Hon skulle upp på mej!
Från backen där vi stog räckte hennes ben inte upp .. Att den andra delen av hyresvärdarna ( han som aldrig är hemma ) skulle kasta upp henne på mej protesterade hon vilt till!
Nä,jag blev parkerad brevid en grushög och där lyckades hon faktiskt ta sej upp .. Jag är förundrad!!

Sen bar det iväg .. dom två små ponnisarna hade lite svårt å hänga med märkte jag .. Men hur skulle det se ut om en stor ståtliga karl som jag gick och trippade? Löjligt,den biten står min människa för så jag tog ut kliven ordentligt.

Vi knatade på lite grann och kikade runt .. Hörde hur min människa sa att jag var trevlig att sitta på .. Vad hade hon förväntat sej??


Nu vet jag vad dom sagt .. att jag ska skrittas länge bara för att bygga muskler .. Men vi testade allt om jag kunde trava och det kunde jag .. på ett bekvämt sätt det oxå :-)!

När vi kom fram till några kossor vände vi och gick hem igen .. Tråkigt med samma väg,men å andra sidan .. Det kom en snygg brud på vägen! Ren .. fin .. ja SNYGG! Min människa sa att det var en Jacobs häst .. å att dom inte rullar sej för dom är FINA hästar .. Ska tänka över det där med framtida rullning lite tror jag..

Trodde i min dumma enfald att vi skulle gå samma vägen tillbaka men där fick jag fel .. dom lurade mej och vek av in i skogen .. Jag .. stor ,snygg och ståtlig kom sist! Inte bra det här,ska jag allt komma ihåg .. Hörde människan på ryggen muttra lite oxå .. Hon gillade heller inte läget .. dom andra två satt ju nästan nere på backen .. Min människa hamnar uppe bland grantopparna och där viner det runt öronen ska ni veta! Men det visst rätt bra ändå,tror hon hann att väja för dom flesta grenarna.

Tja,sen hemma igen .. dom andra satt av och min människa .. började krångla igen! Jaaaan skrek hon,vill ha hjälp ner! Men va tusan .. kan hon ingentig? Vet hon inte att det finns ett talesätt inom ridsporten? Ner kommer man alltid .. vet ju varenda minsta lilla unge.